Concetti di base dell’ecologia animale
Conoscenza dei concetti fondamentali dell’ecologia: ecologia comportamentale, ecologia di popolazioni e comunità, interazioni fra specie in una comunità, ecosistemi, cicli biogeochimici. Conoscenza dei problemi legati alla biodiversità ed alla conservazione della stessa. Progettare attività e percorsi didattici per la scuola, da realizzare anche in Outdoor, lavorare in gruppo e fare attività di problem solving, anche con l’uso della tecnologia
Ecologia di organismi, popolazioni, comunità- Ecosistemi - Le variabili ambientali (temperatura, vento, acqua, luce, sali, pH) - Clima - Cambiamenti climatici - Biomi terrestri ed acquatici. Ecologia comportamentale. Comportamento: genetica ed apprendimento Comunicazione - Vita di gruppo, socialità, comportamento altruistico - Le popolazioni:Popolazioni e ambiente - Biotopo, Biocenosi, Habitat – Distribuzione -Dinamica di una popolazione: potenziale biotico e resistenza ambientale, fluttuazione delle popolazioni, curva di crescita a J e curva di crescita a S, specie r e K strateghe. Interazioni fra specie: Competizione, Nicchia ecologica - Predazione - Erbivorìa - Parassitismo - Mutualismo – Commensalismo. Comunità Metodi di studio - Diversità e ricchezza in specie - Indici di diversità – Stabilità delle comunità e ricchezza in specie-Mutualismo – Commensalismo.Comunità. Biologia della conservazione: Biodiversità - Importanza della biodiversità nel funzionamento degli ecosistemi - Perdita di biodiversità: estinzione naturale - Perdita di biodiversità: cause indotte dall’uomo - Strategie di conservazione - Specie indicatrici, specie ombrello, specie bandiera, keystone species - Ecologia del ripristino. Metodi di studio - Diversità e ricchezza in specie - Indici di diversità – Ecosistemi Concetto di ecosistema – Componenti che rendono funzionale un ecosistema – Catene, reti alimentari e flusso di energia- Catene del pascolo, del detrito e dei parassiti – Livelli trofici – Piramidi dei numeri, delle biomasse e dell’energia – Processo di bioaccumulo nelle catene alimentary (magnificazione biologica) - Produzione in un ecosistema: concetto di produttività (PP, PPL e PPN, produttività secondaria)
Ecology of organisms, populations, communities - Ecosystems - Environmental variables (temperature, wind, water, light, salts, pH) - Climate - Climate change - Terrestrial and aquatic biomes. Behavioural ecology: Behavior: Genetics and learning - Communication - Group Life, Sociality, Altruistic Behaviour - The population: Population and environment - Biotope, Biocenosis, Habitat - Distribution -Population dynamics: biotic potential and environmental resistance, population fluctuation, J growth curve and S growth curve, species r and K strategists. Interspecies interactions: Competition, Ecological niche - Predation - Herbivores - Parasitism - Mutualism – Commensalism Communities: Methods of study - Diversity and wealth in species - Diversity indices - Community stability and wealth in species- Mutualism – Commensalism Community. Conservation biology: Biodiversity - Importance of biodiversity in the functioning of ecosystems - Loss of biodiversity: natural extinction - Loss of biodiversity: man-induced causes - Conservation strategies - Indicator species, umbrella species, flag species, keystone species – Ecology of restoration. Methods of study - Diversity and richness in species - Indexes of diversity – Ecosystems Ecosystem concept - Components that make an ecosystem functional - Chains, food webs and energy flow - Grazing, debris and parasite chains - Trophic levels - Pyramids of numbers, biomass and energy - Bioaccumulation process in food chains (organic magnification) - Production in an ecosystem: productivity concept (PP, PPL and PPN, secondary productivity)
Esame scritto. Le modalità operative di conduzione di eventuali esami on-line si basano sulle indicazioni definite dalle relative Linee Guida dell’Ateneo, come una prova orale con esercizi scritti.
Brooker et al. - Biologia
Ogni anno i contenuti del corso sono confrontati con i contenuti dei corsi strettamente collegati (Prof. Liliana Bernardo).
ARGOMENTI: Ecologia di organismi, popolazioni, comunità- Ecosistemi. (7 ore frontali e 14 esercitazioni) Comportamento: genetica ed apprendimento Comunicazione. Interazioni fra specie. (7 ore frontali + 7 laboratorio) Conservazione: Biodiversità - Importanza della biodiversità nel funzionamento degli ecosistemi Produzione in un ecosistema (7 ore frontali + 7 laboratorio) MATERIALE: Libri consigliati e diapositive fornite durante il corso LEZIONI: 21 Esercitazioni: 28 STUDIO: 120 Esame: 6
Basic principles of animal ecology
Knowledge of the basics of biology and animal ecology with reference to the teaching methods to be used in kindergarten and primary school, to start future teachers to study in general the teaching-learning processes of Ecology and Environmental Education. Transversal skills: Critical and judgmental skills achieved through the study of the topics that are proposed during the course. The student must have adequate basic knowledge of biological systems and acquire the correct technical language.
Knowledge of the main concepts of ecology: behavioural ecology, ecology of populations and communities, interactions between species in a community, ecosystems, biogeochemical cycles. Knowledge of problems related to biodiversity and its conservation. Planning activities and didactic paths for school, to be realized also in Outdoor, working in group and doing problem solving activities, also with the use of technology
Ecology of organisms, populations, communities - Ecosystems - Environmental variables (temperature, wind, water, light, salts, pH) - Climate - Climate change - Terrestrial and aquatic biomes. Behavioural ecology: Behavior: Genetics and learning - Communication - Group Life, Sociality, Altruistic Behaviour - The population: Population and environment - Biotope, Biocenosis, Habitat - Distribution -Population dynamics: biotic potential and environmental resistance, population fluctuation, J growth curve and S growth curve, species r and K strategists. Interspecies interactions: Competition, Ecological niche - Predation - Herbivores - Parasitism - Mutualism – Commensalism Communities: Methods of study - Diversity and wealth in species - Diversity indices - Community stability and wealth in species- Mutualism – Commensalism Community. Conservation biology: Biodiversity - Importance of biodiversity in the functioning of ecosystems - Loss of biodiversity: natural extinction - Loss of biodiversity: man-induced causes - Conservation strategies - Indicator species, umbrella species, flag species, keystone species – Ecology of restoration. Methods of study - Diversity and richness in species - Indexes of diversity – Ecosystems Ecosystem concept - Components that make an ecosystem functional - Chains, food webs and energy flow - Grazing, debris and parasite chains - Trophic levels - Pyramids of numbers, biomass and energy - Bioaccumulation process in food chains (organic magnification) - Production in an ecosystem: productivity concept (PP, PPL and PPN, secondary productivity)
Lectures, laboratory sessions, often requiring students’ participation, also to increase their communicative skills. In the case that, for health security reasons, the course should be taught using distance teaching methods, the lessons will generally take place in synchronous streaming mode on the Microsoft Teams platform.
Written text. The operating procedures for conducting any online examinations are based on the indications defined by the relevant University Guidelines, such as an oral exam with written exercises.
Brooker et al., Biology.
https://www.unical.it/portale/strutture/dipartimenti_240/dibest/docenti/brunelli/
TOPICS: Ecology of organisms, populations, communities- Ecosystems. Behavior: Genetics and learning – Communication. Interspecies interactions. Conservation biology: Biodiversity - Importance of biodiversity in the functioning of ecosystems. Production in an ecosystem STUDY MATERIAL: Textbooks and slides LESSONS: 21 Exercises: 28 INDEPENDENT STUDY: 120 EXAM: 6